
Programming Matters – July 2009

Fred Waterer, 4 St. Julien Drive, St. Catharines, Ontario L2T 2G2 (905) 687-
1861
programming_matters@yahoo.ca 
http://www.doghousecharlie.com
Also available via Facebook and Twitter

Programming is what we listen to on shortwave and this column presents and 
discusses programs. The presenters of these programs and the stations they 
speak from are also topics for coverage. We also delve into many other topics to 
see how radio impacts our lives.

Quote of the Month

“Truth is the best propaganda and lies are the worst. To be persuasive we 
must be believable; to be believable we must be credible; to be credible we must 
be truthful. It is as simple as that.” Edward R. Murrow, USIA, during the 1960s
http://www.franzbleeker.de/radio_voa_cri_1984_2008.html

Canada

This was buried in the middle of an article about the Inuit seal hunt…

Northern way of life is ancient

“Thanks to satellites, what goes on in the Arctic is now only a second or two 
away from our television sets. Yet before satellites and less than 50 years ago, 
the northern regions were isolated and totally dependent on themselves during 
the long winter months. As an indication of just how isolated they were, in the 
1950s and '60s the CBC's shortwave service's 50-kilowatt transmitters in 
Sackville transmitted a regular northern shortwave service to all northern 
communities such as Rankin Inlet, Pangnirtung, Igloolik and Cambridge Bay.

“Part of that service included current news and other events. Yet, since mail only 
arrived in early summer with the supply boat, those who grew up in southern 
Canada and were now living and working in the north were often desperate 
during those long winter months for news of their loved ones in the south.

“At that time the CBC did indeed have a heart, to the extent that part of the 
northern shortwave service transmissions included the announcer reading letters 

http://www.franzbleeker.de/radio_voa_cri_1984_2008.html
http://www.doghousecharlie.com/
mailto:programming_matters@yahoo.ca


from those in the south to their relatives and friends in the north. This included 
news such as births, deaths, who had gotten married, had an accident, found a 
job, what mom and dad or sister were doing, who was in hospital, etc., all very 
much appreciated by those in the far north who were clustered around their 
shortwave receiver sets. But times change and much is forgotten that should not 
be.”

http://timestranscript.canadaeast.com/sports/article/686291

Ecuador

Vozandes Media flies new flag

Posted: 23 June, 2009

Ecuador (MNN) ― After 55 years, a German radio ministry is sailing under a new 
flag and a new name. 

Vozandes Media is the new name of the HCJB Global Voice German Language 
Service (GLS).  It still broadcasts from Ecuador, but now it works under HCJB 
Global's World Office in Germany rather than under its Latin America region. 

In addition, Ecuador legally recognized Vozandes Media's status as a non-
governmental organization at the beginning of June. The ministry is also enjoying 
new office space.

"I believe that the GLS is one of the few departments which used the same office 
space for 43 years," said Horst Rosiak, who heads Vozandes Media.

Due to the opening of an international airport near HCJB's antennas, German 
and Low-German shortwave broadcasts to the Americas are scheduled to end in 
2010. Digital shortwave broadcasts reach Europe and the Americas. 

Vozandes Media also reaches Europe through satellite and through a service 
called Phonecaster. Europeans can dial a certain telephone number and choose 
from a variety of German-language programs.  The most popular program is in 
Low German. 

Listeners may also download podcasts over the internet. HCJB Global receives 
responses to its German-language programs from 60 different countries. 

The programs began in 1953 when Mennonite Brethren Missions/Services 
established the German Service, constructing the department's offices at the 
station 13 years later in 1966.

http://timestranscript.canadaeast.com/sports/article/686291


Today, it broadcasts 14 hours of programming to Europe, South America, and 
the South Pacific every week under the name Die Stimme der Anden (Voice of 
the Andes).

http://www.mnnonline.org/article/12830

Honduras Coup

As this column was being finished, came word that a coup has apparently taken 
place in Honduras. I read an early report via the AP (Reuters?), which told me 
very little about the coup…whether it was right wing, left wing, or why there was a 
coup at all, which left me very dissatisfied. Glenn Hauser was on top of the story, 
here are some of his preliminary reports.

“Radio Habana Cuba con emisión especial para Honduras, el domingo 28 de 
junio alrededor de las 1600 TU, mejor en 13750, también en 17750, 13680, 
12010, frecuencias habituales de Aló, Presidente cuando funciona Chávez 
(Glenn Hauser, OK, DX LISTENING DIGEST) Véase mi reporte en inglés

“The DentroCubans are convinced the CIA --- now Obama`s CIA --- is behind the 
coup, immediately drawing parallels with Guatemala and Chile. Geez, give the 
República Bananera de Honduras some credit for being able to stage its own 
coups without the US necessarily being involved! That`s what Manuel Zelaya 
gets for trying to reform the constitution so he could remain president-for-life, à la 
Hugo Chávez. So he lands in Costa Rica --- wonder if the ex-University for 
Peace, converted into a university for war, had anything to do with it?

“At 1555 UT the Mesa Redonda adjourned for lunch, to resume at 2 pm (1800 
UT), music fill until 13750 went off without further announcement at 1700. Since 
it`s a domestic radio/TV program, RHC may or may not resume the SW relay at a 
time when it is not normally on the air at all, but check the usual suspect 
frequencies (Glenn Hauser, OK, DX LISTENING DIGEST)

“Make that 1655 UT when it adjourned. Glenn

“At 1818 UT, we find all three A,P frequencies back on, now with Hugo Chávez 
talking about the Honduran situation: 17750 with 1.2 Hz SAH generally atop 
WYFR, 13750 somewhat better, also audible on 13680, 12010, 11690. These 
leftists would not be so outraged if the oustee were a right-winger. I wonder how 
long this broadcast will be prolonged under the circumstances as it`s usually 
upwrapping about now” (Glenn Hauser, DX LISTENING DIGEST)

Sweden

Radio Sweden To End Broadcasting In Belarusian

http://www.mnnonline.org/article/12830


June 26, 2009
(RFE/RL) -- Radio Sweden plans to stop broadcasting in Belarusian as of 
September 1, RFE/RL's Belarus Service reports.

According to a statement by Swedish National Radio's international channel, the 
decision to drop broadcasting in Belarusian was made because Russian remains 
the major language in Belarus and, therefore, broadcasting in Russian to that 
country is considered sufficient.

Also, company representatives told RFE/RL that shortwave broadcasting is not 
effective.

Dzmitry Plaks, the producer of Radio Sweden's Belarusian programming, said 
that the decision might have been prompted by the current thaw in relations 
between the European Union and Belarus.

Plaks said the times have changed and other programs are needed for Belarus. 
Radio Sweden has been broadcasting in Belarusian since 2004. 

http://www.rferl.org/content/Radio_Sweden_To_End_Broadcasting_In_Belarusia
n/1763503.html

United Kingdom

BBC Radio 4

The genealogy series Tracing Your Roots will be back on air this autumn. If your 
genealogical research rewrote a cherished family legend, then Sally Magnusson 
would love to hear from you. She is also investigating Britain's colonial past, 
analysing our more curious surnames and looking at family trees affected by 
adoption. If you have a great genealogy story to share on these themes, email 
tracingyourroots@bbc.co.uk

For a comprehensive list of all our programmes, see our schedule pages.

United States

Voices heard on Tiananmen Square date
Radio Free Asia reaches users with no other free media access
June 03, 2009
By Jonathan Landreth

BEIJING -- As China limits talk about the 20th anniversary of the Tiananmen 
Square Massacre on Thursday by clamping down on television and new media, 
one old school news outfit remains harder to squelch.

http://www.bbc.co.uk/radio4/programmes/schedules/fm
http://compose.mail.yahoo.com/ym/Compose?To=tracingyourroots@bbc.co.uk&
http://www.rferl.org/content/Radio_Sweden_To_End_Broadcasting_In_Belarusian/1763503.html
http://www.rferl.org/content/Radio_Sweden_To_End_Broadcasting_In_Belarusian/1763503.html


Radio Free Asia's recent series of local-language broadcasts and call-in shows 
titled "Remembering June 4" offers shortwave radio listeners around China an 
alternate perspective on the outcome of the student-led democracy movement in 
Beijing in the spring of 1989.

To prevent cracks in the official line that the events of two decades ago were a 
"counter-revolutionary" conspiracy, Communist Party censors this week blocked 
Twitter, Hotmail and Flickr among other Web-based communications services 
and blacked out foreign TV news about the Tiananmen anniversary.

Meanwhile, over the din of tape-recorded funeral gongs used to jam its signal, 
RFA's reports could be heard using the inexpensive and common shortwave 
radio that some Chinese call "xiao tianshi," meaning "little angel."

RFA's China service is sent from a variety of leased facilities and from U.S. 
government-operated transmitters around Asia, including one in the Mariana 
Islands in the Central Pacific. It is the work of a team of 112 reporters, 
announcers, hosts, support staff and stringers in Washington, D.C., Hong Kong 
and around China.

"We try to be a surrogate broadcaster, offering local news the locals can't get any 
other way," said Dan Southerland, RFA's executive editor, who was Beijing 
bureau chief of the Washington Post from 1986-90. Most of his reporters are 
from China, and some even used to work for official media such as China Central 
Television.

Established in 1996, it's probably fair to say that RFA's Chinese service is by now 
severely disliked by the government in Beijing. When asked about the 
unaccredited broadcaster funded each year by $34 million from U.S. Congress, 
China's Ministry of Foreign Affairs spokesman Qin Gang said:

"The radio station you mentioned always engages in activities that interfere with 
China's internal affairs."

Increasingly, some RFA reports from hard-to-reach places such as Tibet and 
Xinjiang are cited by independent media such as the New York Times and the 
Associated Press.

Last March, a few initial reports of clashes between Chinese police and Tibetan 
Buddhist monks came from RFA, Southerland said.

Southerland, who was nominated for a Pulitzer Prize for his reporting from 
Beijing in 1989, and covered the Vietnam War before that for the Christian 
Science Monitor, said that many of his peers were doubtful about RFA. "They 
told me I'd have to build credibility story by story," he said.



One sign that RFA had begun to fulfill that mission came a few years ago when 
China's progressive Southern Weekend newspaper published a list of 50 
influential Chinese intellectuals. When the list was printed, the Sichuan-based 
legal scholar and blogger Wang Yi disagreed with it and came up with his own 
list, putting RFA host William Zhang at No. 11.

"That report was pulled down (from the Web by censors) pretty quickly," 
Southerland said.

Although he said RFA does not express editorial opinions, its broadcasts and 
Web sites in nine Asian languages -- Mandarin, Cantonese, Tibetan, Uyghur, 
Korean, Vietnamese, Laotian, Burmese and Khmer -- are blocked or jammed 
constantly.

RFA's English-language site -- www.rfa.org/english -- was accessible in Beijing 
on Wednesday and included a video from 1989 showing a Chinese army troop 
convoy heading for Tiananmen Square. Links from the Web site to online 
streams of RFA radio shows were blocked.

Southerland said it's hard to count RFA's listeners, but to gauge the 
broadcaster's reach, he regularly pores over a hotline log that records each 
caller's age, location and occupation.

On May 18, for instance, one page of the log showed that RFA hosts took calls 
from China's Liaoning, Anhui and Hainan provinces, from the cities of Beijing and 
Chengdu, and from callers who identified themselves as a government 
employee, a small vendor and a farmer.

Most callers are men and many decline to give their names, Southerland said, 
"for fear of retaliation against their families." On May 18, the log recorded 
comments from two young Chinese callers to a show about the Tiananmen 
anniversary:

"I don't really know about June 4, but I want to know more about it because I am 
in college now"; and, "Our history teacher mentioned it but it is still very 
mysterious to me."

An older caller who told RFA he was a supporter of pro-democracy students in 
Shanghai in 1989 said that the police asked him on April 15 this year to sign a 
statement agreeing not to talk to his activist friends during "the sensitive June 4 
period."

The caller agreed but eventually lost patience and dialed in to an RFA show. "I 
am calling RFA to speak my mind," he said, according to Southerland's log.



Host William Zhang, a Chinese transplant to Washington who won't use his full 
Chinese name on the air, averages about 14 calls a day and, Southerland said, 
has the ability to remain cool in the face of accusations of treason.

Southerland encourages RFA hosts to give all callers fair time, within reason, to 
uphold a commitment to editorial balance. "I love to see that, because it means 
that we've got a little bit of a debate there and not just a fan club," Southerland 
said.

In addition to interference from funeral music, RFA often gets repeated calls from 
people who simply hang up. This, Southerland believes, is the work of a "50-cent 
army," a group, perhaps of Chinese nationalists, he said, who are paid by the call 
to mess with RFA.

On the other end of the spectrum of influence, Southerland said he occasionally 
gets calls from people pitching stories about a famous author, for instance. Over 
the years he has been pleasantly surprised that nobody ever has leaned on him 
to tell him how RFA should report the hard news.

In the name of balance, if China's government makes a move designed to help 
farmers, for example, RFA will cite the official Xinhua news agency in its initial 
report, until it can get independent confirmation.

Southerland's hope always is to stick with hard-to-get investigative stories and to 
compete with many of the bigger news outfits with official accreditation in China.

Southerland said that for years RFA has been out in front on a story about the 
unwitting transfer of underage ethnic Uyghur girls from Xinjiang to factories on 
China's east coast. To develop the story reporters from RFA's Mandarin-
language service worked with their Uyghur-language producer-counterparts to 
call local Chinese officials who typically are less responsive to reporters not 
fluent in Mandarin.

"Mostly we get denials from officials, but occasionally we get a new piece of 
information this way," Southerland said.

As to official access to the government in Beijing, Southerland said RFA monitors 
the regular press briefings by Qin and his colleagues but has "no access" 
otherwise. A recent letter to the Ministry of Foreign Affairs requesting 
accreditation was not answered, Southerland said.

RFA did enjoy brief accreditation in Beijing during the Olympics last August, 
when Taiwan-born RFA reporter Jill Ku managed to videotape a petitioner 
complaining openly about the government before he was carted off by police.



Southerland declined to introduce any of RFA's regular callers, some of whom, 
he said, call in dozens of times before they get through and often use payphones 
to avoid being traced.

"A lot of people, we've discovered, don't even want to admit they're listening to 
us," he said. "Word of mouth is a big deal. One person may go out of town and 
have a picnic in the trees and listen to us then come back and tell his friends. It 
may sound low-tech, but it's a reality."

http://www.hollywoodreporter.com/hr/content_display/asia/china/e3ie4dd94cdd5b
8fd288f524e5496d1266b

I’m not sure if this is performance art, or a recording. Probably the latter.

Michael Snow
2 Radio Solos
By Nilan Perera

This release is as much an artefact in time as it is a musical presentation. The 
image of Michael Snow sitting in a kerosene lamp-lit cabin in northern Canada 
scanning the shortwave band is something that is quintessentially of this country. 
The signals are further altered by a cassette recorder whose batteries are 
running down, providing the only semblance of "post-production" that manifests 
in this distinctly primitive scenario. Sounds range from voices and music from 
around the world phasing in and out of the air, combined with the static-laden, 
whining frequency shifts that warp with every slight turn of the dial. This way of 
creating can only be achieved with the analog dial — no digital manipulation 
here. The charm of this release is the chance aspect of the act. Snow couldn't 
have known what would appear as he tweaked the dial but shows his 
improvisational skill by knowing when to stay on, leave or modulate each of the 
frequencies he happens upon. (Blackwood Gallery) 

http://www.exclaim.ca/musicreviews/latestsub.aspx?
csid1=133&csid2=870&fid1=39082

Languages of Shortwave

The following is from my December 1996 column and relates to the item on 
Ecuador.

Low German is traced to the North German lowlands. It is common to those 
whose forefathers settled in West Prussia in the early 1700s and then migrated 
to South Russia in the early 1800s. Low German is associated with the 
Mennonites of North America and Russia. (In fact, everyone I've known who had 
heard of the dialect or could speak it, was Mennonite-ed).

http://www.exclaim.ca/musicreviews/latestsub.aspx?csid1=133&csid2=870&fid1=39082
http://www.exclaim.ca/musicreviews/latestsub.aspx?csid1=133&csid2=870&fid1=39082
http://www.hollywoodreporter.com/hr/content_display/asia/china/e3ie4dd94cdd5b8fd288f524e5496d1266b
http://www.hollywoodreporter.com/hr/content_display/asia/china/e3ie4dd94cdd5b8fd288f524e5496d1266b


Low German does not have a formally recognized written form or spelling 
method. Not surprisingly, Low German bears many similarities to Dutch, its north 
European cousin. Some examples: In Low German- Plautdietsch; In German-
Plattdeutsch (Low German). 

I have a book of "Plautdietsche Schreftsteckja" or "Low-German Writings" by 
Reuben Epp, published in Steinbach, Manitoba in 1972. (Steinbach is an 
important area of Mennonite settlement in Canada). This book is the source of 
the first two paragraphs above. Despite the fact that I have four years of High 
School German, the written form in my possession is almost unintelligible. 
However, hearing it is a different story.

In the 1980s there was a program on WRNO in Low German, which was called 
"The Gospel Message". It originated in Saskatoon, Saskatchewan. In 1985, I was 
able to follow enough of the broadcast to write a letter and essentially get a 
confirmation of reception from the presenter. I was interested to note that the 
program originated in my dad's home town and also learned that the presenters' 
grandfather was born 120 years to the day before me! While "The Gospel 
Message" is no longer on short-wave (it IS on a string of stations in Western 
Canada/US and a couple in South America) due to the fact that it did not get 
sufficient listener response, the possibility exists that it may return someday. 

HCJB has been one of the few sources of Low German broadcasting in the 
world.

I guess the last word is "Daut Enj" (The End).


	Programming Matters – July 2009

